05/03/2020
Waar een klein landje groot in kan zijn: een derde van de wereldhandel in planten en bloemen verloopt via Nederland. Niet alleen een flinke logistieke operatie, maar ook een grote verantwoordelijkheid voor het terugdringen van afval – waaronder plastic. Eerder dit jaar ondertekenden 86 toonaangevende bedrijven en organisaties het Plastic Pact NL. Eén daarvan was Royal FloraHolland, marktleider in transportverpakkingen. Een gesprek met COO Yme Pasma. 

 

Het Plastic Pact NL heeft als voornaamste doel de milieueffecten van eenmalige plastic verpakkingen zoveel mogelijk terug te dringen. Voor Royal FloraHolland betreft dat de eenmalige plantentray Normpack, die onder licentie door Desch maar ook andere producenten wordt gemaakt. “Het Plastic Pact NL heeft vier concrete doelen”, vertelt Yme Pasma. “Nieuwe trays moeten voor minimaal 35% uit gerecycled plastic bestaan, dat doel hebben we met Normpack al bereikt. 70% van de trays moet worden gerecycled, daar zijn we bijna. En 100% van de trays moet recyclebaar zijn. Ook aan die eis is al voldaan. Het vierde doel is het realiseren van een volumedaling van 20% van de eenmalige plastic verpakkingen. Die transitie, daar zitten we nu middenin.”
Yme Pasma is trots op wat er al is bereikt: “Het is heel goed om dit eens te vertellen. We hebben al heel veel zaken goed voor elkaar, dat mag best eens gezegd worden. De eenmalige tray heeft een negatief imago, maar aan de doelen van het Plastic Pact, die pas in 2025 bereikt moeten zijn, voldoen we al bijna. Andere sectoren zitten nog veel verder van deze doelen af. Onze grootste uitdaging is de 20% vermindering van eenmalige transportverpakkingen voor planten.”

 

KEURMERK NORMPACK
Het overgrote deel van deze transportverpakkingen voor planten, 92%, betreft eenmalige trays van het keurmerk Normpack. Yme Pasma: “Normpack is een kwalitatief hoogwaardige tray van grotendeels gerecycled materiaal, in de hele sector bekend en geaccepteerd en uitgegroeid tot de standaard in de markt. Een meermalig alternatief om planten mee te vervoeren heeft specifieke uitdagingen, die moeten we eerst zien op te lossen. En het alternatief moet werkbaar zijn voor retailers. Meermalig kan zeker groeien, maar zal nooit het huidige gebruik kunnen vervangen.”

MINDER TRANSPORTVERPAKKINGEN NAAR DE CONSUMENT
Eén van die uitdagingen is het terugdringen van de stroom B2B-verpakkingen die bij de consument belandt. “Daar moet een einde aan komen”, aldus Yme Pasma. “We moeten ervoor zorgen dat die transportverpakkingen, de bekende zwarte plantentrays, nooit meer met de consument mee naar huis kunnen. Daarvoor moeten we samenwerken met tuincentra.
Het gratis meegeven van die trays bij aankoop van planten is immers deel van hun service. Maar die tray belandt uiteindelijk wel in het consumentenafval – en dus in de verbrandingsoven. Als we ervoor kunnen zorgen dat de consument die trays niet meer mee naar huis neemt, kunnen we ze recyclen. De circulariteit vergroten, net als Coca Cola doet met haar flessen. Zo zorgen we er samen voor dat een steeds groter percentage van het plastic terugkomt en weer wordt hergebruikt voor nieuwe eenmalige trays. Net als met meermalig sluit je hiermee de keten en is de Normpack tray geen afval meer maar de grondstof voor een nieuwe.”

 

COMMUNICATIE EN INITIATIEVEN NEMEN
Yme Pasma onderstreept het belang van communicatie over het recyclen van plastic transportverpakkingen. “Wat wij als Royal FloraHolland daarover communiceren, bereikt veel meer dan wat de plasticindustrie daar zelf over zegt. Misverstanden, vooroordelen, wij kunnen ze de wereld uit helpen door feiten te communiceren en initiatieven te nemen. Met retailers, met exporteurs, met overheden. Wij hebben een goed verhaal en dat moeten we beter gaan vertellen. Daar profiteert de hele sierteeltsector van.”